Bendis Diana -Mother of Fairies,Calusari and Women Healers

EN

Artemis -Bendis is a  Geto-Dacian and later Thracian Goddess, patron of the Moon,the Forest, Hunting, and Magical forces. 

Her cult survived, in Roman Dacia, which led to her being assimilated by Diana, goddess of mountains, flowers, rivers, mother of all divine nature present in every person, place or thing (belief stemming from the concept of the GENIUS  Latin: [ˈɡɛnɪ. ʊs]; plural geni ,  in Roman mythology).

In Romanian folklore, the Calusari (members of a fraternal secret society who practiced a ritual acrobatic dance believed to bring healing and ward off evil spirits),   recognize as patron Irodiada or  the “Queen of the Fairies” (Doamna Zînelor).

In a discussion on Calusari , in his book < Magia si fiintele fantastice din arhaicul romanesc> Cornel Dan Niculae, approaches the theory that Irodeasa or Irodiada is not derived from  Irod the king, but from Heradiana <Herodiana or Herodiasa>, who among other things,  is the matron of Iele and Rusalii (good and bad fairy figures from the Romanian Folklore). 

Herodiana or Herodiasa was made the object of a widely spread belief and superstition that she would teach women the magical and healing properties of plants and would support them in their spells and incantations. Later , she would also be reffered to as Madonna/Signora Oriente.

In this sense , I suppose she could also  be superposed with the Hecate figure -Greek goddess of the Moon , associated with Magic , Witchcraft and nocturnal feminine spirits.


RO

Bendis-Diana: Doamnă a Frumoaselor, Călușarilor , și a femeilor tămăduitoare

Artemis -Bendis este o zeiță Geto-Dacă și ulterior , Tracă , asociată cu Luna, Pădurea , Vânătoarea și Magia.

Cultul ei a supraviețuit in Dacia Română , prin asimilarea ei de către Diana , zeiță a munților , florilor, râurilor și a geniilor naturii ( concept provenit din mitologia greacă unde geniul Latin: [ˈɡɛnɪ. ʊs]; plural geni, era întruparea individuală a unei naturi divine generale, prezentă în fiecare persoană, loc sau lucru).

În folclorul românesc , Călușarii (membrii ai unei frății secrete care practica dansuri acrobatice cu scopul de a vindeca oamenii și a alunga spiritele rele), sunt patronați de Irodiada sau Doamna Zânelor .

Într-un Capitol asupra Călușarilor, din cartea sa Magia si ființele fantastice  din arahicul Românesc , Cornel Dan Niculaie , abordează teoria care susține că Irodeasa  sau Irodiada nu își are etimologia de la regele Irod ci provine de la HERA DIANA <Herodiana sau Herodiasa > care printre altele patronează   Ielele și Rusaliile (figuri feminine magice sau zâne ale folclorului românesc  )

Herodiana sau Herodiasa ,  era  obiectul unei credințe si superstiții , larg răspândite și anume aceea că   le învăța pe femei tainele și proprietățile magico- tămăduitoare ale plantelor. Tot ea se invoca pentru reușita descântecelor și a vrăjilor mai tarziu fiind denumită și Madonna sau Signora Oriente.

Venind din această direcție , se poate concluziona , că Bendis Diana poate fi fuzionată cu Hecate, din mitologia greacă , zeiță a Lunii, a Magiei / Vrăjitoriei și a Spiritelor nocturne feminine.

2 thoughts on “Bendis Diana -Mother of Fairies,Calusari and Women Healers

  1. Nu știu dacă ”Irodeasa” ar putea proveni din ”Hera Diana”. D ar fi devenit Z, ca în zână (latin Diana sau divina) ori zi (latin dies), a zice (latin dicere)… E însă o idee frumoasă oricum.

    Liked by 1 person

    1. Mulțumesc mult pentru comentariu și feedback! Ai dreptate , poate că adaptarea cuvântului nu s-a produs corect din punct de vedere lingvistic dar părerea mea personală este că fix asta a fost, o adaptare nu o transformare ad- literam , ca să zic așa. Pentru că țăranul român, ar fi asociat-o mai degrabă pe Irodeasa cu Diana din care provine ” zâna” conform teoriilor lui Eliade și a altor lingviști, decât cu Irodiada. Si mie mi s -a parut o idee interesantă, dacă te atrag astfel de subiecte, recomand cartea.

      Liked by 1 person

Leave a comment